fbpx

Znači li stručnost isto što i kompetentnost?

Znači li stručnost isto što i kompetentnost?

kompetencijeJe li struka jamac i osobne kompetentnosti? Jesu li nam očekivanja u poslu jednaka od osoba koje su završile istu školu ili fakultet? Očekivanja možda i jesu, ali angažiranost, spremnost na suradnju i konačan radni učinak vrlo često se razlikuju od osobe do osobe i pripadnost određenoj struci, odnosno zanimanju, ne jamči iste radne rezultate. Primjera za ovu tvrdnju je bezbroj i vjerujem da se svatko od vas, dok čita ove retke, može sjetiti barem dvije osobe koje ovo potvrđuju.

Svjesne ove činjenice, uspješne kompanije (kako svjetske, tako i hrvatske) posebnu pažnju posvećuju razvoju sustava upravljanja ljudskim potencijalima, od kojih ključnu ulogu za razvoj svih ostalih, ima sustav kompetencija.

Što je to sustav kompetencija? Koja je njegova povezanost s ostalim sustavima upravljanja ljudskim potencijalima? U kakvoj je to vezi sa Sistematizacijom radnih mjesta?

Klasična Sistematizacija radnih mjesta sadrži opis radnih mjesta u kompaniji, kao i uvjete za njihovo obavljanje. Taj opis je u pravilu fokusiran na stručna znanja i vještine koje se odnose na to radno mjesto i kao takav može se odnositi na bilo koju kompaniju iste ili slične djelatnosti.

Sustav kompetencija pak definira osobne karakteristike i očekivana ponašanja zaposlenika kompanije koja vode uspjehu i po čemu se ona razlikuje od ostalih kompanije iste djelatnosti. Uspješne kompanije su i te kako svjesne značenja riječi Barry Gibbonsa:

Pišite i objavljujte što god želite, ali stvarne vrijednosti, pothvati i etika vaše kompanije se očituje kroz ponašanje svih vaših ljudi cijelo vrijeme.

Konkretno, svaka hotelska kompanija u svojoj Sistematizaciji ima radno mjesto konobara čiji opis po prilici izgleda ovako:

  • dočekuje, ispraća i pozdravlja goste, smješta goste za slobodni stol, prima narudžbe i uslužuje goste;
  • vodi red u rajonu, poznaje jelovnik, poznaje pića iz cjenika i vinske karte;
  • preuzima narudžbe iz kuhinje, poslužuje gosta te po potrebi završava jela za stolom (flambiranje, filetiranje, rezanje i posluživanje);
  • evidentira svaku narudžbu, vrši naplatu svakog računa i izrađuje obračun na osnovu izlista kase;
  • izvodi završne radove u restoranu: zamjenu stolnog rublja, raspremanje inventara, pospremanje i pripremanje rajona za sljedeći obrok;
  • financijski se razdužuje dnevnom predajom novca hotelskoj blagajni, prema ispisu dnevnog prometa blagajne.

Ako bismo ovom opisu dodali još i:

  • poznaje kulturu iz koje gosti dolaze, te s pozitivnim stavom prihvaća različitosti kultura, vrijednosti i stavova gostiju i kolega;
  • s gostom govori samo ono što gosta zanima i ne raspravlja se niti prepire o tabu temama (politika, vjera, nacionalnost…);
  • posebnu pažnju posvećuje djeci;
  • gosta dočekuje uspravno, stojeći, s pozdravom, s osmijehom i uvijek mu daje prednost: na ulazu, izlazu, hodniku, u liftu, u govoru…;
  • u komunikaciji s gostom, koristi afirmativni govor: Što mogu učiniti za Vas? Bilo mi je zadovoljstvo. Bit će mi drago to učiniti za Vas. Molim. Oprostite. Hvala. Izvolite.

Osjećate li razliku? DA – uz stručnost, ono po čemu prepoznajemo uspješne kompanije su stavovi i ponašanja njihovih zaposlenika – na svim hijerarhijskim razinama i upravo se time bavi sustav kompetencija. Kad pristup poslu, te vođenju i upravljanju ljudima ovako koncipiramo, stvorili smo temelje i kvalitetnu podlogu za:

  • zapošljavanje kompetentnih zaposlenika (a ne samo stručnih)
  • praćenje i ocjenjivanje individualne radne uspješnosti
  • motiviranje i nagrađivanje, te
  • edukaciju i razvoj svih zaposlenika kompanije.

Dakle,Stručnost se odnosi na znanja, vještine i stavove koji se identificiraju pomoću funkcionalne analize radnih uloga i odgovornosti, dok se kompetencije odnose na skupove, repertoare ponašanja koje unosimo u posao, ulogu ili organizacijski kontekst.“

Sve ovo je, naravno, u uskoj vezi s vizijom, misijom, te vrijednostima kompanije i njihova usklađenost je ono što dovodi do uspjeha i daje VJERODOSTOJNOST kompaniji!

Jednostavno, zar ne?!

Za sve Vas koji želite saznati kako to postići, pridružite nam se u HR vježbaonici u kojoj na vrlo praktičan i konkretan način vježbamo HR finese i postupke, te izradu procedura i dokumenata! S veseljem Vas očekujemo u Zagrebu, Frankopanska 24/3. Za dodatne informacije i prijave, kliknite ovdje!

Back to top